‘Bij RINIS draait het niet om winst maar om kwaliteit’

Vier studenten bedrijfskunde deden de afgelopen maanden een ‘comakership’ bij RINIS. Namens Hogeschool Windesheim bogen ze zich over de processen binnen de nieuwe afdeling Klant & Innovatie.

In hun derde jaar voeren studenten bedrijfskunde van Windesheim een opdracht uit die is ingediend door een bedrijf of organisatie. Ze gaan enkele maanden aan de slag en leveren na afloop een adviesrapport op. Robin Kooter, Matthijs ten Klooster, Joost Slotboom en Mario Daman besloten te reageren op een opdracht bij RINIS. ‘Onze studie is vooral gericht op het bedrijfsleven, niet op de overheid’, vertelt Matthijs. ‘Deze opdracht was een mooie uitbreiding van onze horizon.’ 

Wennen

‘Ik moest wel even wennen aan het idee dat RINIS een stichting is’, vult Robin aan. ‘In mijn vorige stage voor een leasebedrijf draaide het om winst.’ Harde commerciële doelen ontbreken bij RINIS, legt Joost uit. ‘Non-profitorganisaties zijn er niet op gericht om een x-aantal klanten binnen te halen.’ Dat is voor de afwisseling juist wel eens interessant, vindt Matthijs. ‘Bij RINIS gaat het niet om winst maar om kwaliteit en excellente dienstverlening.’

Van links naar rechts: Matthijs ten Klooster, Robin Kooter, Mario Daman en Joost Slotboom

Andere vraag

Na een online kennismakingsgesprek en een briefing werd de opdracht iets aangepast. Joost: ‘De oorspronkelijke opdracht had een iets andere focus. In de daaropvolgende gesprekken bleek dat er een prioriteit gesteld werd.’ Mario: ‘RINIS werkt aan innovatie in de dienstverlening. Tijdens de gesprekken ontdekten we dat enkele processen geoptimaliseerd konden worden. Toen hebben we voorgesteld om ons op het klantproces te richten.’

In kaart

De vier studenten brachten de doelstellingen en het huidige klantproces in kaart en spraken vervolgens met RINIS-medewerkers en een deskundige van Nijenrode Business Universiteit. Alle inzichten vertaalden ze naar een herontwerp van het proces. Daarover zijn ze nu in gesprek met de RINIS-medewerkers.

Een praatje

‘Werken bij RINIS beviel ons goed,’ vertelt Joost: ‘De lijnen zijn kort bij RINIS. Je loopt makkelijk even bij iemand naar binnen, ook al is het virtueel. Iedereen maakt tijd voor een praatje en we krijgen veel waardering voor ons werk.’ Ook de kennismaking met de e-overheid was interessant, vertelt Matthijs. ‘Ik heb veel geleerd over gegevensuitwisseling en hoe dat op de achtergrond werkt.’ Robin is enthousiast over toekomstige ontwikkelingen: ‘Er staat veel te gebeuren, heel interessant!’

terug