Nieuwe verbindingen tijdens gebruikersoverleg RINIS

De cloud en een groeiende behoefte aan verbinding en kennisuitwisseling: dat waren deze zomer de belangrijkste thema’s van het gebruikersoverleg van RINIS. Afnemers en deelnemers deelden hun ervaringen en inzichten rondom gegevensuitwisseling. Uiteindelijk wil iedereen hier de digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven optimaliseren.”

Het periodieke gebruikersoverleg van RINIS is een belangrijk platform voor deelnemers, afnemers en de stichting zelf. “Door het jaar heen spreken onze accountmanagers deelnemers en afnemers individueel, maar tijdens het gebruikersoverleg krijgen ze de gelegenheid om raakvlakken te verkennen en nieuwe verbindingen te leggen. Wij hopen hiermee de samenwerking en onderlinge kennisuitwisseling te bevorderen”, legt Liam Muitjens uit. Hij is accountmanager en business consultant bij RINIS.

Het thema van dit jaar was verbinding, een onderwerp dat nauw aansluit bij de missie van RINIS om digitale samenwerking tussen de verschillende overheidsdomeinen te faciliteren. Al meteen bij het eerste gesprek legden de deelnemers onverwachte netwerken en samenwerkingsmogelijkheden bloot. Muitjens: Het was interessant om te zien hoe mensen ontdekten dat ze al met elkaar in contact stonden. Of ze zagen juist nieuwe mogelijkheden voor samenwerking binnen ketens, bijvoorbeeld die van de Belastingdienst en schuldhulpverlening.” Deze editie van het gebruikersoverleg vond plaats bij de Belastingdienst in Apeldoorn.

De cloud

Een belangrijk gespreksonderwerp tijdens het overleg was de cloud hub waar RINIS aan werkt. Daar is behoefte aan omdat steeds meer overdiensten gebruik maken van de cloud. Deelnemers en afnemers kunnen straks via deze hub, een ultraveilige koppeling, met het RINIS-netwerk blijven verbinden. Vanuit hun eigen Microsoft Azure-omgeving kunnen ze dan gebruik blijven maken van RINIS-diensten, maar ook gekoppeld blijven met andere en nationale en internationale netwerken. Denk hierbij aan het Diginetwerk, TESTA en GDI-diensten. Als een deelnemers of afnemer interesse heeft in de hub, maken we na een intakegesprek samen een plan van aanpak. Dit kan een nieuwe aansluiting zijn of een migratieplan, waarbij we een bestaande koppeling met een achterliggende dienst migreren naar de koppeling via de Azure cloud hub.

“Wij deelden tijdens het overleg hoever we waren, maar haalden ook interessante informatie op over waar de organisaties zelf staan en waar hun behoeftes liggen”, vertelt Muitjens. De migratie naar de cloud bleek voor veel organisaties een complex traject. Muitjens: “Zo deelde een van de aanwezigen dat die bij een aanbesteding niet de juiste vragen had gesteld aan vendors. Daardoor kreeg de organisatie niet wat ze nodig hadden. Dit soort informatie helpt anderen om weer beter voorbereid te zijn op eigen migraties.”

De waarde van het overleg

Er kwamen ook andere thema’s aan bod. Zo bleek dat verschillende deelnemers op zoek zijn naar een strategie om met API’s om te gaan. “Iedereen wil elkaars datasets het liefst real-time en direct kunnen bevragen en wij spelen daar natuurlijk een rol bij. We zijn nu bezig om alle vragen en informatie hierover te verzamelen en gaan daar vervolgens met onze deelnemers en afnemers verder over praten.”

In alle technische en minder technische gesprekken, werd voor Muitjens een ding weer heel duidelijk.We zijn er allemaal om de burger te dienen, en voor elke organisatie is dat het vertrekpunt. Digitale diensten moeten optimaal functioneren, zonder onnodige kosten en complicaties en daar werken we allemaal hard aan.”

terug